Boeren en werknemers in Afrika, Azië & Latijns-Amerika ontvingen in 2022 een hogere premiebijdrage van Fairtrade Nederland. Het betrof een stijging van ruim 16% ten opzichte van de uitgekeerde premie in 2021. Deze verhoging werd mogelijk gemaakt door een groei van het aantal verkochte Fairtrade producten op de Nederlandse markt.
Grotere impact op duurzame productie door verhoging premie
Fairtrade werkt met minimumprijzen om boeren meer zekerheid te bieden. Deze minimumprijs dient als vangnet als de wereldmarktprijs laag is en is gebaseerd op de kosten van duurzame productie. Naast deze minimumprijs heeft Fairtrade - als enige keurmerk – een vaste niet-onderhandelbare premie. Deze wordt betaald aan de coöperatie waar de boer lid van is of aan het premiecomité op plantages dat de werknemers vertegenwoordigt. Gezamenlijk wordt besloten hoe de premie besteed wordt. Het gaat hierbij vaak om duurzame bedrijfsontwikkeling voor boeren, zoals verhoging van productiviteit en kwaliteit, en om verbetering van de infrastructuur. Voor werknemers op plantages komt de Fairtrade premie ten goede aan gemeenschapsprojecten zoals onderwijs en gezondheidszorg. Met de uitbetaling van de premie wordt duurzame productie van zowel mens als klimaat gestimuleerd.
In 2021 kwam de premiebijdrage van Fairtrade Nederland uit op 7,9 miljoen euro door verkoop van Fairtrade producten. In 2022 was de bijdrage goed voor 9,2 miljoen euro, een stijging van ruim 16%.
Ook in arme landen stijgen de prijzen
“De laatste tijd zijn veel prijzen aan het stijgen en dat merken we allemaal in onze portemonnee. Natuurlijk geldt dat ook voor boeren en werknemers in landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika”, benadrukt Peter d’Angremond, directeur van Fairtrade Nederland. “Onze minimumprijs dient als vangnet ten tijde van marktschommelingen maar de premie is daarnaast ook van groot belang om een bijdrage te kunnen leveren aan een beter bestaan voor boeren en werknemers. We zijn daarom enorm blij met de stijging van onze premiebijdrage omdat we hiermee meer impact kunnen maken. De verhoging is mogelijk gemaakt door volumegroei van het aantal verkochte Fairtrade producten op de Nederlandse markt.”
Steeds vaker kiezen voor Fairtrade
Steeds meer merken, winkelketens en bedrijven waaraan horeca is gekoppeld kiezen voor Fairtrade gecertificeerde ingrediënten.
Zo introduceerde LIDL Fairtrade Way to Go cashewnoten & koffie. Supermarkt PLUS liet begin dit jaar weten dat ze met hun Fairtrade assortiment van 400 huismerkproducten een recordbijdrage aan premie afdragen over het jaar 2022. Verkade maakte de stap naar chocoladerepen met 100% Fairtrade cacao. Action biedt 100% Fairtrade cacao in hun eigen merk chocolade. Daarnaast is Koffiebranderij Peeze samen met Koninklijke Burgers’ Zoo gestart met een pilot, waarbij ze hun Fairtrade Bean Impact Koffie in een herbruikbare verpakking leveren.