Fashion blog deel 2

Keurmerken ABC

Na de introductie van de geschiedenis en de ingewikkelde achtergrond van de textiel – en mode-industrie, willen wij je de praktische aspecten presenteren en hulp aanbieden om je beter te kunnen oriënteren in deze wereld. Vandaag gaan we dieper in op de jungle van de kleding keurmerken.

Hoe kan je jezelf dus oriënteren? 
Keurmerken voor duurzame kleding zijn gericht op het bieden van transparante consumenten informatie. Hier zijn een paar voorbeelden van de meest bekende labels:


Fair for Life is een keurmerk voor eerlijke handel dat ook milieucriteria kentFairtrade Cotton-keurmerk: de gebruikte katoen
is op een eerlijkere, duurzame manier geteeld
Het EU Ecolabel stelt eisen aan de productie van allerlei soorten textielGOTS of Global Organic Textile Standard, betekent dat het product biologisch (gemaakt met minimaal 70% gecertificeerde biologische vezels), milieuvriendelijk en ethisch geproduceerd isNordic Swan Ecolabel is het Scandinavische milieukeurmerk op textiel en leer, vooral gericht op transparantie van de productieketenGlobal Recycled Standard; Textiellabel dat garandeert dat minimaal 50% van het product uit gerecycleerd materiaal bestaat

 Bron: https://www.keurmerkenwijzer.nl/alle-keurmerken/kleding

Let op! Er zijn ook keurmerken die minder vertrouwd zijn, bijv. omdat de organisatie die ze uitgeeft niet echt onafhankelijk is. Het is altijd belangrijk om de achtergrond informatie te controleren.

The world doesn't just need cotton, it needs Better Cotton.Bijvoorbeeld het Better Cotton Initiative richt zich op het verduurzamen van de katoenteelt. Maar aangezien Better Cotton vaak gemengd wordt met conventioneel geteelde katoen, er is echter geen garantie dat het kledingstuk (volledig) duurzaam en biologisch geproduceerd is. Ook de principes van BCI zijn niet verplichtend. (https://www.dedicatedbrand.com/en/better-cotton)

Verder zijn er helaas ook misleidende labels. Kledingstukken worden vaak gelabeld als “eco”, “natuurlijk” of “organisch” zonder dat er echte certificeringen of normen zijn om deze beweringen te ondersteunen. Dit zorgt natuurlijk voor verwarring bij consumenten.

Onthoud: als een kledingstuk zo goedkoop is dat het te mooi lijkt om waar te zijn, heeft iemand eerder in de productieketen daar een hoge prijs voor betaald.

Scroll naar boven